PAGE  
[image: image1.png]@

Facultad de Periodismo y Comunicacion Social UNLD






THE MARKET IN A FEW HANDS
Oligopolical conformation of Telecommunications in the Argentine Republic in the 90's decade 

by Jorge O. Castro, Ricardo N. Petraglia and Christian A. Tovar 

Information Analysis Signature. 

Faculty of Journalism and Social Communication. National University of La Plata, Argentine 


The intention of the present work is to try to show how the media concentration start in the Argentina Republic, perpetrated by the Telecommunications Holdings during Dr. Carlos Saúl Menem presidential period (1989/1999; "Menem´s decade") and during the 90's, in the whole Latin America, and how they influenced in the media agenda to such a point as to contradict the premise on which the privatise policy was put into practice: "Privatising media communication enterprises guarantees plurality of information and freedom of expression". 

The first decision taken by Menem's government as regards massive communication media was to modify, by means of Presidential Decrees (Decretos Presidenciales de Necesidad y Urgencia ), the 22.285 Radiodifusion Law (Ley de Radiodifusión N° 22.285), sanctioned in 1980 (Official Bulletin Publication (19/9/80)) during the last military dictatorship. 

We took two clear cases to establish the transformations developed in the communication media ownership, which used to be, by the end of the 80's, an atomised spectrum. They are: Clarín Group between 1989 and 1994 (we consider it the clearest example of the media policy practised by powerful businessmen in the Latin America, in close relationship with the political power), and the CEI (an investment fund that belongs to Tom Hicks from U.S.A.) - Telefónica Group (actually, is only Telefónica Group) during the period between 1995 and 1999; not leaving, of course, other groups that appeared later.
Obviously, it is essential to include in our analysis, countries like U.S.A., Spain, France, Italy, etc. and regions like the Nafta, European Union, etc. to contextualize the Argentinean multimedia spectrum with the international one.
Clarification:
Many times, during the last many years, research projects have not had a practical use further than academic recognition and the results obtained through them, in the formation of our colleagues and students; but the reason why they become insufficient is that one of the main functions that investigations in the hands of the State should have is not fulfilled: to serve the community.

The service of an investigation could bring through its results, is a fact that should be established since the formulation of the research itself. In this case, the aim is to demonstrate how indiscriminate concentration of media and their alliances with telecommunication enterprises attempt against plurality of information and install debate topics, which influence public opinion. It was trying to create a critical consumer to face massive communication media that we start developing this investigation.

This conjunction between "highways or supercarriers" of telecommunication (by telephone) with the social communication media is the result of the enterprise melting, that we start to know about them, day after day through the press. They produce, among other things; new ways of consuming which directly affect the uses and customs settled on a determined cultural region. So when buying or selling, apart from the fascinating technological products, we are buying and selling cultural and ideological contents.

By no means, considering the possibility of a direct influence in the message on the receptor, the reduction of plurality of information produces lack of knowledge and lack of information, and the less information we have, the less possibilities of choice. It is on that point, that we believe the most important part of our investigation lays.

The main owners of many Argentinean massive media, such as Cimeco (Clarín-La Nación) in newspapers, of many open TV channels in the hands of Telefónica or, of many radio broadcasters like Energy or Master, do not guarantee the control of communication in a region, since they are not isolated chambers among graphic press, radio or television, though they certainly have a great influence. But we must add to this reality the fact that these enterprises, manage many other massive communication media and in some cases they are associated among themselves or, what is even worse, they work as figureheads of one only mother enterprise.
We mustn't either forget that nowadays, all three means are confused with the telephone, the keyboard and the monitor of the PC because such enterprises have not forgotten it and happen to be the ones who manage the main Internet provision services.

Buying or melting media are both a vertical and horizontal process. In a few words, we should use as example the case in which one medium is formed and we discover that it begins to conquer other media of the same frame of action: newspapers which buy other newspapers, weekly magazines or other kinds of magazines (horizontally), or graphic media which introduce themselves into the radiophone market, television (cable TV or open TV), Internet, telephones or information highways (verticality).

What we have just done makes us to understand why journalism, informatic and telecommunication enterprises melt, creating a communion between production, transport and distribution.

This new phenomena called "convergence in telecommunications" is worthy of study and approach through different channels, since many enterprises have to face serious changes to be able to manage certain aspects which had, up to then, been foreign to them and face an adaptation.

The technological branch of information is growing up with giant strides and big companies, conscious of this fact, have chosen globalisation, uniting effort and technology. Convergence among informatic, telecommunications and digital contents has determined a new space dominated by specialisation and the search for greater efficiency. Such a situation is producing innumerable alliances, purchases or melting processes difficult to be followed to determine the origins of the new enterprises.

As a means of justifying the work, we want to set it clear, that only from the research, made by the Faculty of Journalism and Social Communication from La Plata (National University of La Plata) or free lance investigators on this field, we can arrive to a transparent and pure result, since the connection that private study houses have with telecommunication companies and the behaviour of their directors, who inhibits them from this kind of productions. And the same happens with works produced by the media. Anyway, in times when we do not count on the figure of the "Reader's Protector" (as an example) it is unthinkable that they will examine or investigate themselves, "The press is not yet transparent enough as it claims for other institutions to be".
Legal Frame and Globalisation
The end of the eighties in Argentina coincides with the beginning of the menemist era, which would manage the destiny of the country with neoliberal tending policies, a fact that also occurred in the rest of Latin America (except for Cuba), producing a high number of structural and cultural changes in the whole continent.
But these changes weren't isolated from the rest of the world, and the transformation undergone by the Latin-American Continent would walk along the transformation path in the shape of narrow relationship with the European Economical Community and, mainly, with the countries from the North American Continent.
If we place at the beginning of this period in the international context, we would take as departure point the Berlin Wall fall and the union of both Germanies in November 1989, and the following legitimisation of the liberal - capitalist system dominating today. In this period, the European Union reached its consolidation as it is now; so we could say that it has been the decade when globalisation showed its power to the world.
In our country, the decade could be defined as the one of democracy consolidation, with its first handing over of commands of presidents chosen by popular voting to others who walked along the same democratic path, and with the privatisation of the companies which had been bought by the state during the dictatorships in 1960 and 1970 or which had been under state control since they were created.
We understand globalisation as the integration among nations or regions in their structures with the advantages and disadvantages it may bring. We understand it as a process, which influences in the political, cultural, informative and economical aspects.

Of course, we shall not leave aside the fact that in the fifties already a Latin-American academic man denominated, with a high ideological load, with the concept of "Capitalism World-wide Integration" what we today call "globalisation", and he was going even further when he predicted that the nature of the relationship system among the different components was being hidden, and he does not establish the sign of the winners in the cultural and ideological fields (Silvio Frondisi, "Report on Argentinean Reality" - Informe de la realidad argentina -).

Economy is undergoing permanent changes, a real revolution held through information highways, an indispensable element in the use of fax services, satellite communication, global data transmission, voices and images, the W.W.W (World Wide Web) and the world's electronic stock market which has meant a sensitive lowering of the costs of transporting information and a giant market which floods the world with goods and services sales.

Making a retrospective analysis, which would have been able, ten years ago, to anticipate the transformations globalisation would bring with it into the fields of politics, economy or communication?
As for the field of communications, McBride's report (published in Spanish under the name of "Un solo mundo, voces múltiples"; París- México, UNESCO- Economical Culture Fund, 1980), describes a reality, which lets us take consciousness of the risk that McLuhan's global village may mean for the vernacular cultures.
In 1978, when not much was spoken about globalisation and in the middle of a struggle between the U.S.A. and the Soviet Union, Angel Bent defined as one of the central dilemmas of mass communication to "find a via which made possible the establishment of an informative structure authentically popular". 
By the end of the nineties, some countries of Eastern Europe such as Poland, made transformations much quicker than expected, and some others such as the countries of the African community buried themselves into delay.

Which little European or American investor, whose closes meeting with Thailand or Brazil had been to watch a video by the National Geographic Academy, would have imagined that he would find his future spoilt by a relationship, previously unknown, between his retirement fund's financial state and the inability of the finance ministers of these countries to look after the investment portfolios of the banks which lent them money?

At the beginning of the nineties, big corporations underestimated transactions made through the web. Nowadays, ten years later, all of them have their eyes set on this business "commerce through the Internet".
As an example of what we have just enounced, we can give some statistical numbers as a parameter: purchases through Internet during 1998 in U.S.A., climbed up to U$S 100.000 millions and up to about U$S 70.000 millions in the European Union. In Mercosur countries commerce through Internet grew 120% in the same period but, in spite of this, purchases reached only U$S 160 millions in Latin America, that formed by 70% for Brazil, 18% for Mexico, 9% for Argentina and the rest is divided among Colombia, Chile, Peer and Venezuela.
"The countries of Mercosur and the whole American continent should make all possible efforts for a quick development of the web of the webs (Internet)" declared the North American President Bill Clinton after a teleconference from Buenos Aires during his trip to Argentina in the last months of 1998.
We should highlight that up to now, North Americans are the absolute dominants of this business and they are spreading their domain over Europe, Asia and America by means of melting American original enterprises with local ones.

It is, without any doubt, in the fields of economy and informatic where globalisation is most strongly consolidated and that makes us rethink over the creation of an international regulating frame to order them.

At the same time, economical globalisation generates global science and information. At present, interchanging and incorporating ideas have become simple all over the world. New possibilities enlarge Cupertino opportunities between investigators and scientists; besides, it promotes bonds among people.
In fact, it would have been impossible to do this work without the help of the web or of the electronic mail to get or check information with colleagues -investigators or teachers- from other parts of the world.
The economical modifications which varied the media and communication map in our country, have certain connection with what was happening in the rest of the world with the so called mega melting and legal modifications which allowed these associations.

In the U.S.A. the Federal Communication Committee FCC approved new rules for media ownership which allowed the melting of Viacom with CBS in a transaction which overpassed U$S 35,000 and came to be an empire of communications.

Something similar happened in Europe, where the member countries of the European Union, changed their legislation as regards telecommunications to conform itself, this fact gave birth to the melting of many enterprises from different countries with the aim of growing and being able to compete both in the local as in the international field.

In Brazil, main part of Mercosur because of their huge population and territorial extension, the National Telecommunication Agency (Agencia Nacional de Telecomunicaciones), Anatel, had to review its legislation for telecommunication and communication media after the incorporation of capital from Microsoft (U.S.A.) and Telefónica Internacional (Spain) into the Globo Group (70% of the TV cable market in Brazil is dominated by them) and into Abril Publishing House respectively.

Is convergence among technologies an only product of "Multimedia"? Does it become impossible the continuity of different legal treatments depending on the kind of product or the way it is distributed?
Argentina
The irruption of the private sector into the field of service lending and especially into telecommunications (the aspect we are interested in), which happened under a mask of a great privatisation's wave, produced the transference from a state's oligopoly to a private hands' oligopoly.

Such a situation was possible thanks to the laws 23.696 (Reforma del Estado) and 23.697 (Emergencia Económica), published, in the Official Bulletin 23/8/89. Both laws included several technical and political aspects which would change the Argentinean economical structure and they were made with the consensus of the two main political parties with parliamentary representation: Unión Cívica Radical and Partido Justicialista, which were also the members of the agreement that allowed ex President Carlos Saúl Menem to take the command in advance. We must point out, that both laws had a lot to do with the arrival of this man (Dr. Carlos Saúl Menem) to the National Presidency, since many agreements were knitted with powerful media managers who supported, explicit or implicitly, the candidate from the Justicialista Party.
These laws were also known with the name of Dromi, the first Public Building Minister during Menem's government, and administration lawyer from Mendoza and clue part, together with - also from Mendoza - José Luis Manzano and Eduardo Bauzá, in the first privatisation in Argentina. An important magazine from our country, called this association "The Mendoza's Cartel".

It is by no means, disposable the hypothesis that this magazine suggests for which Raúl Moneta and the Vila family participated in the association as well, since both were magnates of the communication massive media during the decade our study involves and they had, to certain extent a close relationship with political operations done by Menem's government.

The modification of the Radiodifusion Law (Ley de Radiodifusión) by means of the suppression of some clauses from articles 43,45 and 46, with decrees (de necesidad y urgencia) sanctioned by the President in the middle, made it possible to whiten a situation that came from the middle eighties when some graphic media controlled the electronic media by means of "testaferros". These changes allowed, at the same time, large economical groups to access to the control the open TV signals.

On the 22nd December, 1989, the first channels were bid for: LS 84 Channel 11 and LS 85 Channel 13, and they were given in concession for fifteen years to Televisión Federal (Telefe) and Arte Radio Televisivo Argentino S.A. (Clarín) respectively, with an offer of approximately U$S 3.500.000. The winners of the bid took charge on 11th January 1990.

LR 3 Radio Belgrano and LR 5 Radio Exelcior went on, both of them set in Buenos Aires (Federal Capital), and they passed to the hands of Radio Libertad S.A. of Alejandro Romay and Red Celeste y Blanca S.A. both in February 1991 and with 15 year concessions.

During this period, some frequencies from the interior of the country were also bid for and were, the same as in the Federal Capital, taken by graphic media owners, like LV 3 Radio Córdoba or LU 3 Emisora Pampeana.
On other hand, the aforementioned law, which rules communication at present, does not take into account cable or satellite television, even when a study says that since the sixties and nowadays, our country is third in the world in the amount of cable subscribers - 5.500.000- after United States and Canada, and 100.000 subscribers to the satellite television. To these numbers we should add digital television numbers, which is already functioning although without an important presence, due to its recent appearance, in the Argentine Republic.

In 1991, Law 24.124 was sanctioned, and it ratified the Deal on Promotion and Protection of Reciprocal Investments (Tratado de Promoción y Protección de Inversiones Recíprocas) with the United States of America. By means of this law, the investment of foreign capitals in the field of communication media was allowed in our country, so stepping Argentina out of the Agreement of Colonia, signed by all her partners of Mercosur (Brazil, Paraguay and Uruguay) and which restricts the investment of foreign capitals in communication media.

U.S.A. did put precaution in the communication media because they were afraid that, from Argentina, certain important European media chains would enter into their country. Within that frame and very favourable conditions, the C.E.I. - Citycorp Holdings and Cointel (which will be later explained) were formed.
After the constitutional reformation, that allowed the re election of President Carlos Saúl Menem, some decrees of necesidad y urgencia followed, as payment for the support given to his re election, which favoured these managers.

As an example, we can mention the presidential decree that permitted the privatisation of AM 710 radio frequency which belonged to Radio Municipal of Buenos Aires and which was under the orbit of the new Autonomous Government of Buenos Aires City, headed by the radical Fernando De la Rúa. This radio frequency was let in the hands of a group of managers, which were connected, to the national government.
In the same way, another presidential decree, allowed the transference of radical licences before the four year period that the previous law established; with which, a business which was worth a million dollars -that was the price of the broadcasting stations- became in a year a business of eleven millions.
Finally, it was also allowed the whitening of broadcasting stations ownership, because of the emission of a decree by which a person or enterprise that was up to that moment allowed to have four licences in the country, could now broaden that limit up to twenty four.

One of the managers who formed this association was Marcelo Tinelli, the presenter of the entertainment programme with a greater audience in Argentina ("Video Match"). This programme was chosen, by the President and candidate for a re election Carlos Menem for closing his proselytising campaign, leaving invitations to political programmes aside to do it. Another member, and present director of the media is Daniel Hadad, who was reported in that opportunity by the Economy Minister at that time, Dr. Cavallo, of having avoided his own financial investigation by putting pressure through the internal matters minister.
The other two members of the offering group were also connected to the Argentinean media, Gerardo Sofovich, ex director of ATC (Argentina Televisora Color) who is thought to be main responsible for the debt of the state channel, and the lawyer Dr, Salvi, ex judge and defender of the famous actress Susana Giménez in the case of the "Su Llamado".

Ten years ahead of the media communication's privatisation we find ourselves in the departure point, but with the untold story of the transformation of the communication media into telecommunication enterprises (the ownership of the media in a few hands).

Exactly a decade ago, the President at that time, Dr. Carlos Menem and his ministers explained that the communication media were being privatised because it was impossible to finance them from the State and that was a contribution to the fiscal deficit. Nowadays, the owners of television licences state that open TV channels produce deficit. But they do not say that it was from them, that the first communication conglomerates that exist today, started to be formed, and that most of the publicity that disappeared from the open TV happened to land on the cable system of which, many of them, are also owners.
The conformation of the agenda in the media
It is not new that the communication media establish debate topics in the public opinion and aim at legitimating that piece of information through their influence in public opinion or with their multimedia organisation. There are more examples than we could mention.

In 1989, Argentina was in a very difficult economic situation and Menem used this situation in his campaign, because the President in that moment, Raúl Alfonsín, was from the opposition party and he wasn't doing anything.

The same stations that showed a "country on fire", in that moment (Clarín, América, Atlántida, Channel 9, etc.), taking part for Menem, were the ones who received, a few months afterwards, the favours of the media privatisation, still left on the hands of the National State.

But, this flirtation between the government and some of the media - Clarín, especially - lasted until the opening of the media market for foreign capitals in the middle of the nineties by means of agreements and decrees that, we may affirm, was strictly related to the re election of President Carlos Menem.
From this moment onwards, consolidation was completed between two big poles we could define as pro and anti Menem.

On its side, the denominated opposition group by the government (Clarín, because all the others were in the hands of government's friends or in the process of melting with others) didn't stop with its investigations and denunciations that had as main characters, men from the government, producing ministers and some administration secretary's resignations. 

The construction and legitimisation of this denunciations and investigations were helped many times by the structure of the multimedia, joined together to work. That is to say, one article was published in a or some newspapers in the morning, and the same article was picked up and commented by the radios in the afternoon, and in the evening, by the TV news programmes ... all of them belonging to the same group and, in some cases, even the same journalists interacting in the whole media. We must take into account that when we say newspapers, radios or TV programmes, we must include the inside of the country. And to the mentioned structure, we must add the news agencies, which also take part in the multimedia structures.
The business of the decade
If we talk about telecommunication or communication media during the nineties, we are making reference to the sector that, after hydrocarbons, was the biggest capital manager within, of course, legal business, reaching an amount of about 10,000 million dollars.

No doubt telecommunications have been, in our country, one of the most and quickest developed sector, what reflected, apart from the quick technological development of the social communication mass media, an intense process in which many enterprises changed from some hands to others.
The record was the purchase of Cable Visión in a transaction that involved over 800 million dollars, but we have to include as well the sale of other open or cable TV enterprises like Azul, Multicanal, Mandeville, Video Cable Communication, etc. and the Atlántida Group. Which happened to be news again by the end of Menem's ruling.

Telephone enterprises had a leading role in the changes we are enumerating. They were perhaps, the enterprises, which made the best transactions due to the unification of the different mass media in Internet or in satellite transmissions and, through optic fibre, put telephone enterprises in the best place of the market at the time for businesses.

The National Telecommunications Enterprise (ENTel) was acquired by Telefónica de Argentina S.A. (Telefónica de España) and Telecom S.A. (Stet-France Telecom) for 214 million dollars cash and 5.000 million dollars in zero coupon bonds (a nominal value), which called out in the international market for the 30% of its value.

The State got U$S 983 millions for the 60% of the enterprise, 10% was left in the hands of workers and the remaining 30%, in the hands of the state. The State sold its shares participation in the enterprises in 1992 for an amount near to 2.000 million established by the radical government (Megatel), which gave the first push to the telephone service.

Both enterprises divided the country and Buenos Aires City - Argentina's main capital city - in two: Telefónica took the north and Telecom, the south. So the worked specifically in each zone.
Once the first eight years of private management had finished, the enterprises controlled their own shares packets and up to now, some workers of the old ENTel are waiting for their part in the selling of shares, in some cases managed by the officials syndicalism. In June 1999, 900 million dollars cash were paid to offer services of PCS (cellular phoning) only in the Amba (metropolitan area of Buenos Aires), that is to say, only permission to start a business.

We must highlight that when the ex president Raúl Ricardo Alfonsín finished his ruling period, there were 3.000.000 million basic telephone lines, thanks to a plan established by the radical government (Megatel), which gave the first push to the telephonic service.

During these ten years, it was possible to have eight million lines in service and little more than seven millions are installed; during this period about 3.000 small towns of the interior started to have telephones and there are cellular phoning services in any town with more than 5.000 people.

Talking about the birth of basic cellular phoning, we must go back to the end of the eighties and mention Movicom, the first enterprise which lent this service in the country, and which maintained the monopoly for more than a fortnight. Only during 1992, in the middle of Domingo F. Cavallo's function as Minister of Economy, the government bid for a second license to operate mobile cellular phoning in the Amba, which was obtained by Miniphone, created by Telefónica and Telecom, an enterprise that had planned to sell 10.000 lines in a year and happened to sell 50.000.

Afterwards, bibs would come for licenses to explode the service in the interior of the country, north and south, both given to the American GTE by means of the consortium CTI (Compañía Telefónica del Interior) in which the Clarín Group has participation. Two years later, Personal (Telecom) and Unifón (Telefónica) start a competition in the interior of our country, north and south respectively. They were new enterprises, which competed with themselves, since Miniphone was in the hands of both and let them step into forbidden land.

These same enterprises shared the ownership of Teleintar S.A. as well, this monopolises the service of international phoning, what made Internet become 100% more expensive compared with U.S.A. or Europe, an abuse which in many opportunities was subject for complaints on the part of north American diplomatic who were visiting our country. This kind of service was started in our media in 1995.

In connection to satellite technology, main tool for the transference of data and information through the distance and which is necessarily used by communication media to achieve their aims, the Argentinean market counts on three satellite service suppliers: Intelsat, Panamsat and Nahuelsat and three license enterprises which work as reception stations: Comsat, Impsat and Tiba.
Intelsat was the first organisation to supply global satellite coverage, formed by 134 countries and it works as general supplier of audio and video signals and data with a fleet of 19 satellites and 300 operators in the world allowed giving the service.
In 1988, the satellite PAS 1 was shot and PanAmSat became the first private supplier of this service, during 1997, it melted with the division Galaxy Satellite Services from the company Hughes Electronics. Now it has a fleet of nineteen satellites and among its clients are the BBC, NHK, Disney and the agencies, Associated Press, Reuters and Bloomberg. It is famous among us for its relationship with the Cisneros Group from Venezuela and the distribution of the satellite television service Direct TV.

Finally, as regards the satellite system, since 1993 the satellite Nahuel Sat functions in the geostationary position that belongs to Argentina, was founded by Dailmer Chrysler Aerospace (Germany), Aerospatiale (France), Alenia Spazio (Italy). Today it is also formed by the Compañía Financiera Internacional del Banco Mundial, GE Capital Global Inc. and some regional partners: Publicom (Telecom Argentina), Banco Provincia Group, BISA (Bemberg Group) and Antel (Uruguay). It broadcasts images, voice and data of cable TV, satellite TV, telephones and vehicle search, it covers from Tierra del Fuego to the south of U.S.A.
And about the reception stations of the satellite service, Comsat receives the Intelsat service. Some of its clients are AMFIN (Ámbito Financiero newspaper publishing house, which is printed via satellite in different points of our country), the Health Cable Signal and the radio, Lider Music.

Impsat is the first Latin-American telecommunications net and it is formed by Argentina, Brazil, Colombia, Ecuador, United States, Mexico and Venezuela. It is controlled by the Argentinean enterprising group, Pescarmona, and has nine satellites, teleports and has more than 1.200 clients.

The third station is Buenos Aires International Teleport (Telepuerto Internacional Buenos Aires), which is part of the Keytech Group and the Globes Cast Chain. It counts on with 30 teleports all over the world that provide direct diffusion services and programmation and teleconference distribution. Among its clients in our country we may find: América TV, Azul TV, Artear, Telefé, ATC, Canal 26, Imagen Satelital and the news agency, EFE.
Changes and Questions
In Argentina at least, underlining the credibility that journalism has for people, we must ask ourselves: do people distinguish the journalist from the communication enterprise, or do they make the mistake of leaving their confidence vote, for reasons of personal admiration, on the Telefónica or on the Clarín Group?
It would be selfish to leave the previous paragraph unexplained. And particularly, it is very important to reveal to the public opinion through communication specialists who are behind information.

Does it affect information plurality the fact that three of the four more watched air channels belong partly or completely to the same enterprise? That is the case of Telefe (100%), Azul (50%) and América 2 (7%) with Telefónica; or if the newspapers of national distribution with most influence in opinion formation, like Clarín and La Nación, form CIMECO enterprise, which has been buying since some time ago the regional papers with better circulation in the interior of the country. They have already got La Voz del Interior (Córdoba), Los Andes (Mendoza) and they are negotiating with the owners of La Gaceta (Tucumán) among others. Besides, since some time ago, they share the possession of Papel Prensa, the most important paper producer for newspapers in Argentina, and the news agency DyN, one of the most widely recognised in the press market.

It is not wrong to set clear that with reference to cable television, these same enterprises, Telefónica and Clarín Group, by means of Cablevisión and Multicanal, which belong to them respectively, together with Supercanal and Telecentro, distribute the great business of cable television in the country among themselves. According to estimate projections, in 1999 they earned more than 4.000 million dollars, paid by the 5.300.000 subscribers they have in Argentina.

Radio market in Argentina deserves a separate paragraph, since to build up a map of radio property would be much more difficult than to form a 10.000 pieces jigsaw, this would represent the number of FM stations which daily come to the air in our country.

Even though, when we checked the radiophone spectrum, we found out that both in the AM market as in the FM one, the before mentioned holdings are also leaders with their frequencies, managing the most important AM stations which are listened via satellite all over the country, and also the largest and most important FM radio chains.

The concept of globalisation becomes easier to understand if we confront our media reality with the rest of the world's and find out that the media concentration process is very similar and that, in many cases, the social reasons of the enterprises are also the same. But as in many other things, we can find unluckily in this aspect much untidiness that make us stand out from the rest.

A very particular case is the Cisneros Group which, together with HTM&F, is one of the most important partners of Atco and TyC enterprises, which have a 60% of participation direct or indirectly in the open television of the national territory and more than 50% of open TV by means of the enterprises Canales Regionales ABC and Canales del Interior S.A.

This group from Venezuela (Cisneros Group), is associated to Clarín Group (owner of the other non governmental open TV channel of national coverage) in Direct TV, main at present and the only during more than a year, operator of satellite television, which counts already with 60.000 subscribers, little more than a year later from its beginning.

Cisneros has as well a strong presence in the business of cable TV since the acquisition of Imagen Satelital; one of the biggest cable signals delivers in South America.
Making up of the groups
Nowadays, the main telecommunication groups in Argentina are formed like this:

CLARIN Group

It is considered the most important communication group in South America until the formation of CEI - Telefónica. This group has an estimate value in the market of U$S 3.200 millions, an estimate invoicing during 1999 of U$S 2.000 millions and a debt of about U$S 1.700 millions, long-term debt in general and with its pays on term.

In November 1999, the group sold the 18% of the group's shares to Goldman Sachs, one of the biggest investment banks in the world, in U$S 500 millions. The North American group original idea was to put the investment in the international capital market, especially in Wall Street.

Nowadays, the following enterprises form the group:
- 100 % Agea: Clarín and Olé newspapers

- 49 % Elle magazine

- 33 % CIMECO (+): * La Voz del Interior (Córdoba)

* Los Andes (Mendoza)

* La Gaceta (Tucumán)

* La Nueva Provincia (Bahía Blanca, Buenos Aires)

* La Capital (Rosario, Santa Fe)

(+) CIMECO is an enterprise created by Clarín and La Nación. Together, both newspapers produced the close of another one in only three months (Perfil belonged to Perfil Publishing House - one of the only media company wich is not a holding; it is a family company, Fontevecchia's -. Jorge Fontevecchia - the owner - created this newspaper in order to compete with the other two in the market but it only lived for 84 days). 
- 37.5 % Papel Prensa

- Página/12 (newspaper) 

- 23 % Diarios y Noticias (DyN) (news agency)

- 96.8% Artear Argentina: * Channel 13

* Todo Noticias (TN)

* Volver

- 100% Buenos Aires Televisión

- 30 % Patagonik Film Group
- 100% Mitre Radio S.A.: * Mitre AM 80

* FM100 

* FM Top 40

- 100 % Multicanal

- 33 % Supercanal

- 51 % Galaxy Argentina: DirecTV

- 24.5 % Compañía de Teléfonos del Interior: CTI (telephone company)

- 50 % Audiotel S.A.: 0600 telephone line

- 100 % Prima: * Ciudad Internet 

* Datamarkets

- 25 % Citinet

- 60 % Tele Red Imagen: * TyC Sports

* Supreme Ticket

* Admite TyC Uruguay 

* Tele Red Deportes Chile

- 50 % Codified Satellital Television
- 100 % Teledeportes 

In some of these enterprises the group is associated with national or international capital enterprises like La Nación S.A., Abril Publishing House, Post Group, Aguilar, Cisneros Group, Reuters, among the most important.
CEI - TELEFONICA Group

Since three or four years ago, among the media dedicated to economical and business information the name of the American investment fund Hicks, Muse, Tate & Furst (HMT & Fo Hicks) started to sound in an insistent way. It started with a participation of 25% in the CEI between the end of '98 and the beginning of '99.
In August 1999, the consortium Hicks Muse Argentine Media Investments (AMI) was born after Hicks had bought Banco República (Moneta). Its share part in that transaction was around U$S 200 millions and it got almost the 72 % of the control of CEI.

After the financial operation, Hicks took possession of the following enterprises linked to CEI; in wich it has the 72%:
- Cointel, participates in equal parts with Telefónica Internacional Sociedad Anonónima (TISA) having the 51% of Telefónica de Argentina, and this one has: 50 % of Miniphone, 50 % of Startel, 100 % of Páginas Amarillas and 51 % of Radiollamada. The remaining 49 % is divided into 10 % for the Personal Participation Programme (Programa de Participación del Personal) and 39% in shares, which they commercialise in Buenos Aires and New York stock markets.

- 35,9 % of Cablevisión. TISA has 35.9 % and TCI the remaining 28,2 %.

- 26,8 % of Atco (Atlántida Communications) with participation in the following enterprises: Atlántida Publishing House 95%, Telefe 100 %, Continental Radio 100 % and regional and domestics channels from the inside of the country 100%. TISA controls the 26,8 %, the Vigil family the 35,8 % and the remaining 10,6 % is in the hands of TyC.

- 26,8 % of AC Inversora, Channel Azul, in coparticipation with TyC 10,6 %, Constancio Vigil 35,8 % and TISA 26,8 %.

- 20 % of Torneos y Competencias (TyC), with participation in the following enterprises: Pramer, Telered Image and Codified Satellital Television.

- 50 % of Advance, with participation in: Compuserve, Satlink y Aki.

Outside CEI, the group participates in the following enterprises:

- BGS Group.

- Teledigital Cable S.A., cable television operator system.

- Fondo Venture - Capital, Internet contents.

- 35 % El Sitio (Internet site) acquired in 44 millions. Dollars

- Heres Uruguay, publicity.

- Publibus, Uruguay, publicity.

- Heres Chile, publicity.

- The Meca Media Group, Argentina, publicity, formed by the following enterprises: Meca, Julius and Giganto Urbana.
- Chile Telecommunications Enterprise connected to radio stations: Rock & Pop and Corazón and Channel 2 Television and Rock & Pop Television.

- Traffic, Brazil, which has the rights for football transmission in Latin America.

- Group TV Cidade, licensed in ten Brazilian cities to give cable television.

- Intercable cable company, Venezuela, 180.000 subscribers.

- MVS Group, Mexico, telecommunications.

- Productos del Monte, México.
- Vidrio Formas, México.

In December, 1999, a separation process started which left in the hands of International Telefónica the following enterprises: Telefe, Atlántida Publishing House, Continental Radio, La Red, Hit FM, some domestic channels and regional channels, TyC and Azul TV and Cointel, the Telefónica S.A. ´s operator company of and Advance, Internet division of the company.

But, the power of Telefónica does not finish in Argentina. This enterprise has a strong presence in Latin America, since it operates one out of three existing lines, a real empire that covers from Mexico to Argentina operating telecommunication companies in Mexico, Puerto Rico, El Salvador, Venezuela, Peer, Brazil, Chile and Argentina.
Telefónica has invested in the last decade around U$S 10.000 millions only in Latin America and controls 19.000 million lines. In the rest of the American Continent, it has presence through Terra Networks S.A., Telefónica Internacional Sociedad Anónima (T.I.S.A.) Internet service.

In this way, T.I.S.A., manages to consolidate its presence in the Latin-American market by means of lending the following services: basic home telephones, cellular phones or any other kind of mobile telephones, open television, cable distribution, AM and FM radios, Internet sites, programmes and magazines distribution.
TELEFÓNICA is a Spanish Communication Company, which has invested a lot of money in Argentina and in Latin America since the telecommunication market was opened.

TELEFÓNICA S.A. has its central headquarters in Madrid, but in Argentina, operates trough a Country Manager, a Corporate Centre and the following business units:
- Telefónica Argentina S.A. (the whole telephone services and Internet)

- Telefónica Mobiles Argentina S.A. (mobile telephone, called UNIFON)

- Telefónica DATA (consulting firm)

- Telefónica Networks Argentina S.A. (web site in Internet)

- Katalyx Argentina S.A. (electronic business and commerce, in association with Adquira Argentina S.A., and Katalyx Food Service Argentina S.R.L.)

- Telefónica Media Argentina S.A. (open TV, radio and graphic communications)

In this last area we have to talk about TELEFE Channel. This channel was acquired by ADMIRA (a Telefónica division, wich works in the media market). It bought TELEFE Channel, Continental Radio, HIT FM (100%) and the 50 % of Azul Channel. And besides some domestic and regional channels:

* Channel 8 Córdoba * Channel 7 Neuquén

* Channel 5 Rosario, Santa Fe * Channel 8 Mar del Plata, Buenos Aires

* Channel 9 Bahía Blanca, Buenos Aires * Channel 11 Salta

* Channel 9 Mendoza * Channel 7 Jujuy

* Channel 8 Tucumán * Channel 13 Río Cuarto, Córdoba

Conclusions
To close our work, we want to make clear why we affirm what is the title of our work "Communication in a few hands", and there is nothing better for this, than representing it in a few niches, as it is the concentration in national regions, in a country level or the continental environment.

A witness case of national regionalization in the concentration of media is Multimedios La Capital S.A., an enterprise, which belongs to the UNO Group from Mendoza, Argentina, who's responsible, is the Vila family. This group controls the enterprise Supercanal Holding, the third cable operator in Argentina, with more than 425.000 subscribers and besides it has investments in Europe and Central America in cable operating companies.

In the region formed by Santa Fe and Entre Ríos provinces, the new multimedia controls:
- Newspapers: La Capital (Rosario), El Ciudadano (Rosario) and Nueva Hora (Paraná)

- AM Radios: LT-8 (Rosario), LT-3 (Rosario), LT-39 (Victoria), LT-15 (Concordia) and LT-41 (Gualeguaychú)
- FM Radios: Estación del Siglo (Rosario), Cadena 100 (Rosario), Montecristo (Rosario) y Meridiano (Rosario.
The group is valued in U$S 160 millions and it has an annual invoicement of U$S 45 millions; it is also considering the possibility of exploring open TV since the presence in the cable is already sure.
About the national concentration, in the newspapers market in Argentina, Clarín Group, by means of the newspaper that bears the same name and through share participation in different media, controls 948.200 issues out of the 1.070.200 which are distributed by the ten best sold newspapers in the country.
Besides, the group controls the manufacturing of paper for newspapers and one of the main news agencies from where papers are informed, as we have previously stated.

Something similar happens in Brazil, where the best sold newspapers Folha de Sao Paulo with a national distribution of 450.000 issues and O Globo with 200.000, announced that they would associate to shoot up an economical newspaper.

In the continental aspect, we have already mentioned T.I.S.A. and its operations in Latin- America, but it is interesting to see what happens in the United States as regards of the concentration after the melting Viacom-CBS.
We are talking about the biggest megafusion in the communication industry known until today, Viacom agreed to buy CBS (the biggest rating TV chain in the U.S.A.) for U$S 35.000 millions, creating a multimedia group valued in U$S 80.000 millions.

These are some of the enterprises Viacom started to control:ç

- The television chain CBS and its15 TV stations.

- Cable music channels MTV.

- Cable kids' channel Nickelodeon (with an estimate reception in 90 millions homes in the whole world).

- Leader cable signals in the North American market like VH1, TNN, CMT, MTV2, TV Land, Home Team Sport and Midwest Sport Channel.

- Paid TV signals: ShowTime, Movie Channel and FLIX.

- Signal participation: Comedy Central, Noggin and Sundence Channel.

- Pertaining participation in Infinity, main radio chain and street publicity producer.

- Paramount Cinema Studies.

- Blockbuster video renting chain.

- The book-publishing house Simon & Schuster.

- Five topic Parks.

- Many sites in Internet.

Besides, from this analysis we must understand, the side influences that such a transformation produced in Latin- America.

The cultural penetration, so much studied during the 70, 80 and 90, is today coming to its highest expression. Globalisation is produced in a vertical and in a central way; local, regional and national cultures suffer the penetration of powerful centres of symbolic production, like Hollywood and the CNN with an international view, or the aforementioned groups in our work. 

We can find very few places wich are not in this reality; with no customs in common and, unluckily, these places have these particular characteristics because they have not found a way of adapting to the new world system. They have not been able to belong and, as we have heard so many times, "belonging has its privileges". What for? Whom for?

Finally, we can see that the same situations we can analyse about the relationship among the different countries (powerful and underdeveloped) can also be found in the interior of the same underdeveloped countries. In Argentina, at least, where centralism is stressed above the rest of the national territory, mainly in the Federal Capital, what produces a great loss of regional communication productions affecting the identity of many places and reaffirming a centralisation of the country in the Federal Capital which could be compared to the railway lines lay out of the beginning of the century.

Some cases to analyse are the unidirectional message in our continent, the lack of regional productions and the little diffusion of many independent or universities works; also the amount of foreign programmes that flood the screens as a product of the melting of local enterprises with multinational telecommunications ones which impose different origin and quality products for the sake of the media profitability.

Bibliografía
- Blaustein, Eduardo y Zubieta, Martín, Decíamos ayer, la prensa argentina bajo el Proceso. Colihue, Bs. As., 1998.

- Loreti Damián, El derecho a la información. Piadós, Bs. As., 1995.

- Miceli, Walter y otros, ¿Qué es noticia en los diarios nacionales? GITEPP, La Plata, 1999.

- Orozco Gómez, Guillermo, La investigación de la Comunicación dentro y fuera de América Latina.

Ediciones de Periodismo y Comunicación, La Plata, 1997.

- Pikielny, Astrid, Periodismo, asedio al oficio. El Ateneo, Bs. As., 1998.

- Thesing, Josef y Priess, Frank, Globalización, Democracia y Medios de Comunicación. CIEDLA, Bs. As., 1999.

-Ramón Julio, Los cerrojos de la prensa, Bs. As., 1995.

- Ulanovsky, Carlos y otros, Días de radio. Espasa Calpe, Bs. As., 1995.

Revistas
Oficios Terrestres

La Marea

Noticias

Tres Puntos

Veintidós
Diarios

Clarín

La Nación

Ámbito Financiero

El Cronista

Página/12

El País (España)

El Mercurio (Chile)
Traducción: Rossana Viñas
PAGE  
12
[image: image2.png]Facltad de Periodismo y Comunicacidn Social - Universidad Nacional de La Plata - Calle 44 N 876 - Tel: 422 4090 / 4015 / 423 6778 /85 / 84





[image: image1.png][image: image2.png]