Twitter and local party organization during the Coahuila state election, 2017

Authors

  • Antonio Corona Universidad Autónoma de Coahuila
  • Brenda Azucena Muñoz Universidad Autónoma de Coahuila

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e021

Keywords:

Twitter, elections, political identity, México.

Abstract

The present work is an analysis of the type and origin of Twitter posts during the most active period (2017) state election in Coahuila, Mexico, through a systematic collection of mentions to candidates in the ballot. The accounts with explicit mentions to political parties in their user description were categorized according to party or government origin both locally and nationally. The local instances of the incumbent PRI were found to represent most of the posting volume in favor of the party, in contrast to higher volumes of unaffiliated citizen support from the opposition parties. These results are articulated with existing research about the mechanisms for local mobilization historically employed by the official party. From this articulation, we conclude that the PRI’s seeming popularity isn’t the result of better social network management or bot posting, but rather an extension of the mobilization mechanisms that the party has historically used to undermine dissident voices.


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Author Biographies

Antonio Corona, Universidad Autónoma de Coahuila

Antonio Corona es profesor investigador en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Coahuila. Forma parte del Cuerpo Académico “Comunicación, Cultura y Sociedad” y sus líneas de investigación son identidad en espacios virtuales, diversidad en el ciberespacio y construcción social del espacio físico y virtual. Es doctor en Estudios Humanísticos y maestro en Ciencias en Comunicación por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey y licenciado en Comunicación por la Universidad Iberoamericana Torreón. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores (nivel Candidato) y ha publicado artículos teóricos y empíricos acerca de la representación e identidad en espacios virtuales.

Brenda Azucena Muñoz, Universidad Autónoma de Coahuila

Brenda Azucena Muñoz Yáñez es doctora en Ciencias Sociales: Estudios de Comunicación por la Universidad de Amberes, doctora en Estudios Humanísticos y maestra en Ciencias en Comunicación por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey; licenciada en Comunicación por la Universidad Iberoamericana Torreón. Actualmente se desempeña como profesora investigadora en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Coahuila. Forma parte del Cuerpo Académico “Comunicación, Diversidad y Desarrollo Social” y sus líneas de investigación se concentran en Comunicación y diversidad para el desarrollo social, contenidos alternativos y medios emergentes y fan studies. Está afiliada al Sistema Nacional de Investigadores (nivel C). Fue becaria de la Comunidad Flamenca del Gobierno de Bélgica para realizar sus estudios doctorales. Ha publicado artículos teóricos y científicos en España, Colombia y México. 

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Published

2018-01-19

How to Cite

Corona, A., & Muñoz, B. A. (2018). Twitter and local party organization during the Coahuila state election, 2017. Question/Cuestión, 1(57), e021. https://doi.org/10.24215/16696581e021