Subjects and teaching subjectivities in Argentine public policies. The example of Latin American pedagogical thought. Part 2

Authors

  • Cintia Rogovsky Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e026

Keywords:

Communication, educational programs, teaching profession, Latin American thought, subjectivities.

Abstract

 

The analysis of the training devices and teacher training in public policies allows to observe indications of the possible implications of the new governmental pedagogical political and communicational project initiated in december of 2015, from the perspective of communication / education in the construction of new teacher subjectivities.

Through the example of the module Latin American Pedagogical Thinking developed between 2014 and 2017 in the Program National of Permanent Formation “Nuestra Escuela” (Our School) of the National Institute of Teacher Training of the Ministry of Education of the Nation in the 24 Argentine provinces, aims to observe eliminations of contents, ruptures and interruptions of federal processes of training that reveal plots, speeches and practices authoritarian, deployed in the virtual modality, as well as possible consequences of these new pedagogical subjectivities in dynamics of individuation in tension with collective projects according to the instrumental discourse of the "society of transparency".This work is part of the research for the doctoral thesis in Communication in the Facultad de Periodismo y Comunicación Social.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cintia Rogovsky, Universidad Nacional de La Plata

Prof. en Historia de las Artes Visuales (FBA-UNLP). Escritora. Docente titular en el Profesorado en Comunicación Social, FPyCS, UNLP. Secretaria Académica y docente en Especialización en Edición, FPyCS, UNLP. Editora en Centro de Documentación e Información DGCyE, povincia de Buenos Aires.

References

Agamben, G. (2016). Qué es un dispositivo. Argentina: Adriana Hidalgo.

Alemán, J. (5 de junio de 2017). ¿Qué es la subjetivación neoliberal? Página/12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/42162-que-es-la-subjetivacion-neoliberal

Baricco, A. (2010). Los bárbaros. Ensayo sobre la mutación. Buenos Aires: Selección, Anagrama, Página/12.

Byung-Chul, H. (2013). La sociedad de la transparencia. España: Herder.

Carballeda, A. (2008). La Intervención en lo Social y las Problemáticas Sociales Complejas: los escenarios actuales del Trabajo Social. Periódico de Trabajo Social y Ciencias Sociales (edición digital), 48. Recuperado de https://www.margen.org/suscri/margen48/carbal.html

Cassin, B. (2007). Googleame. La segunda misión de los Estados Unidos. Buenos Aires: FCE.

De Alba, A. (1991). Evaluación curricular. Conformación conceptual del campo. México: Unam.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gessaghi, V. (2016). La educación de la clase alta argentina. Entre la herencia y el mérito. Buenos Aires: Siglo XXI.

Groys, B. (2016) Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente. Buenos Aires: Caja negra.

Huergo, J. (2015). La educación y la vida. Un libro para maestros de escuela y educadores populares. La Plata: Ediciones de Periodismo y comunicación.

Martin-Barbero, J. (octubre de 2017). Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades. OEI-Revista Iberoamericana de Educación, 32. Recuperado de https://rieoei.org/RIE

Merklen, D. (2013). Bibliotecas en llamas. Cuando las clases populares cuestionan la sociología y la política. Los Polvorines, provincia de Buenos Aires: Ediciones UNGS.

Peirone, F. (2010). Educación extensa. En La educación alterada. Aproximaciones a la escuela del siglo XXI. Villa María, Córdoba: Eduvim.

Pineau, P. (2011). ¿Por qué triunfó la escuela? o la modernidad dijo: ‘Esto es la educación’, y la escuela respondió: ‘Yo me ocupo’”. En La escuela como máquina de educar. Tres escritos sobre un proyecto de la modernidad. Buenos Aires: Paidós.

Puiggrós, A. (2017). Adiós Sarmiento. Educación pública, Iglesia y mercado. Buenos Aires: Colihue.

Published

2018-01-19

How to Cite

Rogovsky, C. (2018). Subjects and teaching subjectivities in Argentine public policies. The example of Latin American pedagogical thought. Part 2. Question/Cuestión, 1(57), e026. https://doi.org/10.24215/16696581e026